Så langt tilbake som i 2012 begynte de første selskapene å eksperimentere med bitcoin-betalinger som et alternativ til tradisjonelle løsninger. I årene etter har flere selskaper både hoppet på og av denne trenden for å finne ut om forbrukere faktisk viser interesse for å bruke virtuelle valutaer som et alternativt betalingsmiddel.
Turisme er en av bransjene hvor bitcoin virkelig kan utgjøre en reell forskjell. Alle som har reist har sannsynligvis opplevd hvor utfordrende og kostbart det kan være med valutaveksling når hvert enkelt land har sin egen valuta. Hvem ønsker å håndtere flere valutaer, forvirrende valutakurser, eller å håndtere store mengder utenlandske kontanter? Mange av disse problemene vil bitcoin og kryptovaluta være en løsning på, og samtidig utfordre den grunnleggende ideen om nasjonale og grensebaserte finansielle systemer.
Den positive siden
Kryptovaluta er i teorien en mer praktisk og billigere måte å overføre verdier og penger på internasjonalt, spesielt hvis du er i et land med en lukket og kontrollert pengepolitikk. Det er ikke uvanlig for sentralbanker og finansielle institusjoner i disse landene å ta betalt i form av svært dyre gebyrer for å gjennomføre en transaksjon på vegne av deg.
Med kryptovaluta kan du bestille og betale for en ferie i utlandet på 30 minutter eller mindre (avhengig av hvilken valuta og hvor belastet nettverket er). Internasjonale pengeoverføringer, på den annen side, kan ta mer enn en uke å godkjenne. Er du i utlandet og trenger å sende penger fort vil dette ikke være en spesielt god løsning.
«Men kredittkort løser dette problemet,» er det mange som vil si. Det kan være sant i mange tilfeller, men kredittkort har likevel flere problemer for reisende og turister. For det første kan kredittkort være veldig dyre: kortavgift, renter, og gebyrer for utenlandske transaksjoner og uttak i minibank. Reiser du også utenfor allfarvei vil du i mange tilfeller oppleve at få eller faktisk ingen har kortterminal, men aksepterer kun kontanter.
Mindre byer og destinasjoner har lite insentiv for å tilby betaling med unødvendig dyre systemer. Betaling med kredittkort er noe vi tar som en selvfølge i den vestlige verden, men hva med alle andre steder? En enklere, mer tilgjengelig løsning vil derfor kunne løse dette. Med en smarttelefon koblet opp mot internett kan alle ta betalt i en global valuta som f.eks bitcoin.
Australias første «Digital Currency Town»
Agnes Water ved østkysten i Australia har kronet seg selv som Australias første «Digital Currency Town».
Over 30 lokale bedrifter, inkludert restauranter, turoperatører og hoteller har gått sammen for å gjøre dette til en virkelighet for å tiltrekke seg flere turister.
Turisme er en utfordrende bransje, både fordi den er syklisk og avhenger av økonomiske svingninger og vellykket markedsføring. For mange byer er og turisme den største og viktigste kilden til inntekt og skatt. Ved å akseptere betaling med bitcoin og annen kryptovaluta er målet til Agnes Water å tiltrekke seg flere yngre reisende, og forhåpentligvis øke omsetningen fra besøkende i den lille byen.
Den negative siden
Når du har sendt en transaksjon med bitcoin vil du ikke kunne angre på betalingen i etterkant. Dette fører med seg både positive og negative konsekvenser, men hva gjør du dersom du sender penger til feil person eller selskap, eller hvis den glamorøse turoperatøren viser seg å være svindel? Faktum er at pengene dine er borte det sekundet du har gjennomført transaksjonen, og de kommer heller ikke tilbake senere. Dette er nemlig en direkte konsekvens av desentralisering og «immutability», to av egenskapene til bitcoin og kryptovalutaer.
Så har vi problemet rundt bitcoin-nettverkets kapasitet og tiden det tar å verifisere en transaksjon. La oss tenke at du er på et marked i Bangkok rundt lunsjtider i den travleste tiden midt på dagen. Hvilken matbod kommer til å vente 30 minutter eller mer for at bitcoin-transaksjonen du sendte skal bli verifisert? Ingen. Du kommer til å måtte ty til harde kontanter hvis du vil ha en smak av rykende varm Pad Thai. Det bør nevnes at utviklingen av bitcoin-teknologien jobber med å løse nettop dette problemet, blant annet med Lightning Network som vil tilby transaksjoner som verifiseres umiddelbart uten ventetid. Likevel, inntil denne teknologien faktisk tas i bruk av personer, butikker og selskaper over hele verden, vil kontanter fortsatt være det mest attraktive betalingsmiddelet.
Fremtiden for bitcoin og turisme
Det er mange meninger rundt hvorvidt kryptovaluta er effektivt og praktisk per i dag som alternativt betalingsmiddel når man er ute og reiser. Slik det alltid er med ny teknologi tar det lang tid før vi ser personer og selskaper ta i bruk teknologien og infrastrukturen blir bygd ut. Mange skeptikere oppgir og bitcoins mangel på prisstabilitet som en hindring for daglig bruk per i dag.
Flybransjen har vært, og er, en svært innovativ bransje. Svært mange flyselskaper aksepterer bitcoin som betaling for flyreiser i dag, og flere har gjort det i lang tid allerede.
Den latviske flyselskapet airBaltic har akseptert betaling med kryptovaluta via Bitpay siden 2015. CheapAir, et amerikansk bookingselskap, har akseptert krypto siden 2013. I fjor la de også til Bitcoin Cash, Litecoin og Dash til listen over aksepterte betalingsalternativer.
Turisme og reiselivsbransjen har flere ulike og unike utfordringer som kryptovaluta vil være en potensiell god løsning på. Det finnes per i dag ingen global universell betalingsløsning som et alternativ til kontanter og lokale valutaer. Spørsmålet er om bitcoin og kryptovaluta vil være løsningen som vil revolusjonere nettop dette de neste ti årene.